Isnin, 14 Februari 2011

SEKITAR MINGGU KE- 2

Situasi 5

P Ramlee

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Hari ini saya ingin berkongsi satu petikan video daripada filem Seniman Bujang Lapok. Walaupun sudah beratus kali menonton filem-filem Allahyarham Tan Sri P Ramlee, sedikit pun tidak lahir rasa jemu. Hal ini menunjukkan betapa kreatifnya P Ramlee sehingga sesiapa yang menonton filemnya akan menoton kembali tanpa rasa jemu. Boleh dikatakan semua filemnya mempunyai nilai estetika yang agak tinggi. Jika diperhatikan filem-filem beliau mempunyai kaitan dengan kehidupan seharian termasuklah bahasa. Ayuh kita saksikan cara P Ramlee mengkritik orang Melayu dalam berbahasa di dalam video ini.






               IIR: Aku paling minat filem Seniman Bujang Lapuk.





Situasi 6

Oh Pemimpinku

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Sebentar tadi baru sahaja saya menonton Buletin Utama di TV3. Bermacam-macam berita dilaporkan hari ini dari dalam negara sehinggalah ke luar negara. Hari ini tiada situasi menarik yang ingin dibincangkan namun, saya ingin berkongsi rasa terkilan melihat pemimpin-pemimpin kita yang salah berbahasa ketika berucap. Perkataan ‘mereka’ telah menunjukkan makna ramai namun, ada antara pemimpin-pemimpin kita yang salah menggunakan perkataan tersebut dengan menggandakan kata ‘mereka’ itu menjadi ‘mereka-mereka’. Pada pandangan saya, kesalahan kecil ini tidak patut dilakukan oleh mereka yang bergelar Tun, YAB, YB, Tan Sri, Datuk Seri, Datuk dan sebagainya yang dijadikan ikon oleh masyarakat. Saya amat berharap agar slogan Memartabatkan Bahasa Kebangsaan tidak hanya menjadi sebutan tetapi dapat diamalkan.




                                           
       IIR: Siapa lagi nak jaga bahasa Melayu kalau bukan kita?



Situasi 7

Intelok

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Novel Interlok. Tidak perlu dijelaskan tujuan saya menulis catatan hari ini apabila bercakap mengenai novel tersebut. Novel merupakan karya sastera yang mempunyai nilai estetika yang amat tinggi. Jalan cerita mahupun pemilihan kosa kata merupakan aspek penting dalam penerimaan pembaca terhadap sesuatu karya. Oleh hal yang demikian, pada pendapat saya, Novel Interlok ini tidaklah bersifat perkauman sebagaimana yang digembar-gemburkan oleh pelbagai pihak. Sejarah kedatangan migran ke Tanah Melayu merupakan fakta sejarah yang tidak boleh diubah. Oleh itu, mengapa sejarah yang dipaparkan di dalam novel ini dianggap bersifat perkauman? Bagaimana dengan Masjid Kapitan Keling di Pulau Pinang? Mengapa perkataan ‘Keling” itu tidak dianggap perkauman?





                IIR: Jangan terlalu ego mempertahankan sesuatu.



Situasi 8

Ada Persamaankah?

Sebentar tadi saya berbual bersama Mamat, rakan sebilik saya yang berasal dari Kuala Berang, Terengganu iaitu sebuah kawasan yang mempunyai dialek Terengganu yang agak pekat atau sukar difahami oleh penduduk negeri lain. Mamat memberitahu saya bahawa penggunaan dialek di kawasannya mempunyai sedikit persamaan dengan penggunaan dialek di kawasan Perak Tengah (Kampung Gajah, Parit, Bota, dan sebagainya). Apa yang sama di antara kedua-dua dialek dari dua kawasan yang berbeza ini? Rupa-rupanya, vokal ‘a’ pada akhir sesuatu perkataan berubah menjadi ‘e’ taling. Sebagai contoh, perkataan ‘mana’ akan berubah menjadi ‘mane’.

Dialek Hulu Terengganu: Nak gi mane?
Dialek Perak Tengah: Nak ke mane?

Saya sangat teruja untuk mengetahui bagaimana perkara ini terjadi. Adakah secara kebetulan atau sememangnya orang Terengganu dan Perak mempunyai hubungan kebahasaan?






                        IIR: Abah aku orang Kampung Gajah. :-)



Situasi 9

Nada Suara

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Nada suara ketika bercakap merupakan tajuk yang akan saya bincangkan pada hari ini. Nada suara ketika bercakap atau berbual merupakan satu elemen penting dalam etika berkomunikasi. Nada juga dapat membezakan sesuatu perkara yang disampaikan. Nada perlu disesuaikan dengan situasi. Sebagai contoh, sekiranya sedang marah, nada suara yang lembut tidak sesuai diguna pakai. Oleh itu, apabila bercakap, kita perlu mengawal nada supaya orang lain tidak salah faham terhadap tujuan yang ingin disampaikan.


IIR: Adoi.. Dah macam buat ‘assignment’ la pulak..hehehe.. Hari ini tak ada idea. :-)




Tiada ulasan:

Catat Ulasan