Sabtu, 12 Mac 2011

Situasi 14


“Golden Legam”

Hari ini saya ke Kolej Harun Aminurrashid untuk mengambil bahan tugasan individu. Bergegas saya ke sana kerana rakan saya, Badri Marzuki ingin keluar berjalan-jalan bersama kekasihnya. Rumah Badri berada di tingkat 8 dan memerlukan saya untuk menaiki lf. Semasa berada di dalam lif, saya terdengar dua orang sahabat sedang berbual. Saya memandang mereka kerana kedudukan saya berada di belakang mereka. 

Si Polan A: Hari ni main bola ke?
Si Polan B: Ye la. Aku ade game ngan team Golden Fc. Budak-budak India mane tah.
Si Polan A: Pergh! Name team nak sedap. Golden Fc tu. Hahaha!
Si Polan B: Tu la pasal. Golden apenye, legam ade la. Hahaha!
Si Polan A: Hahaha!

Saya tersengih bukan kerana lawak tetapi tersengih disebabkan masyarakat kita pada hari ini masih lagi mangata atau mengutuk kaum lain. Sekiranya terdapat kaum India di dalam lif tersebut, saya dapat rasakan bagaimana perasaannya. Kemungkinan untuk berlaku pergaduhan juga besar. Saya terfikir, walaupun Si Polan-Si Polan itu merupakan pelajar universiti yang telah mendapat didikan yang sempurna, mengapa perkara ini masih lagi berlaku? Kempen perpaduan juga bersepah dari utara hinggalah selatan, tetapi kes ini tetap berlaku. Apakah mekanisme baru perlu difikir oleh pihak kerajaan selain slogan 1 Malaysia? Sama-samalah kita renungkan.



IIR: Sudah-sudahlah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan