Khamis, 17 Mac 2011

Situasi 24

Penjual Yang 'Berhati Mulia'

Hari ini saya berbual-bual bersama rakan sekelas, Ali mengenai satu kisah yang terjadi kepadanya. Sambil bercerita, Ali menulis laporan untuk diserahkan kepada pihak yang bertanggungjawab. Kisahnya bermula apabila Ali mahu membeli makanan di kafe kolej kediaman untuk mengisi perut nya yang lapar. Ketika ingin mengisi ikan di dalam plastik, Ali telah meminta plastik yang lebih besar kerana saiz ikan yang agak besar. Walau bagaimanapun berlaku satu kejadian yang tidak diingini.

Ali: Bang, boleh bagi plastik besar sikit tak?

Penjual: Tak cukup besar ke plastik tu?

Ali: Ikan ni besar la bang.

Penjual: Banyak soneh la kau ni. Orang lain boleh je pakai plastik tu.

Ali: Bang saya pengguna. Tolong la berbudi bahasa sikit.

Penjual: Woi! Kau ni kenape? Tak puas hati dengan aku ke?

Ali: Bang, saya minta plastik je. Kenape nak tinggi suara pulak?

Situasi ini hampir menyebabkan pergaduhan antara Ali dan penjual tersebut. Mujur ada beberapa pelajar yang prihatin untuk meleraikan mereka. Sebenarnya, saya telah banyak mendengar komen mengenai sikap penjual tersebut yang hilang budi bahasanya. Ali telah menghantar aduannya kepada pihak kolej agar penjual tersebut dikenakan tindakan. Sebagai penjual, bukan sahaja mutu barang yang perlu diambil berat, malah mutu keperibadian juga harus dititikberatkan agar kejadian sebegini rupa dapat dielakkan.



IIR: Isunya cukup kecil. PLASTIK!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan