Khamis, 17 Mac 2011

Situasi 27

Rokok Dan Manusia

Saya sebenarnya seorang perokok yang boleh disenaraikan dalam kategori tegar selama beberapa tahun. Walau bagaimanapun, saya bersyukur ke hadrat Ilahi kerana telah membuka hati untuk menghentikan amalan buruk ini. Sekarang sudah lebih 4 bulan saya menikmati kehidupan tanpa diemani 'rakan baik' saya suatu ketika dahulu. Kehidupan tanpa ditemani rokok lebih menyeronokkan berbanding dahulu. Tidak dapat dinafikan ramai perokok yang sudah berhenti kembali mengamalkan aktiviti tidak berfaedah ini. Keadaan ini menyebabkan saya khuatir tentang ketahanan saya untuk terus tidak merokok. Saya berharap dan berdoa agar saya diberi kekuatan untuk menempuh hasutan-hasutan untuk kembali merokok.

Isunya di sini adalah bagaimana manusia dikuasai oleh nikotin yang merosakkan kehidupan. Kenapa perokok tegar sukar untuk berhenti merokok? Pada pendapat saya, apabila minda telah dikuasai nikotin, maka minda telah diset untuk mengatakan bahawa "saya tidak boleh hidup tanpa rokok". Apabila kita dikuasai oleh ayat ini, maka amat sukar untuk berhenti merokok walaupun mencuba pelbagai jenis ubat. Minda dan kekuatan menahan nafsu merupakan cara yang terbaik untuk membantu perokok tegar menghentikan amalan buruk itu. Jadi sikap "saya tidak boleh hidup tanpa rokok" perlulah ditukar kepada "aku boleh berhenti merokok". Entri ini bukan untuk saya merasa bangga diri kerana telah berhenti merokok tetapi hanya ingin berkongsi pengalaman sewaktu menjadi erokok tegar dan pengalaman hidup tanpa rokok.







IIR: Apabila harga rokok naik, maka rokok seludup akan membanjiri pasaran.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan